Adószámla Értesítések: Gyakori Félreértések és Hasznos Útmutatók Ügyfeleink Számára

Kedves Ügyfeleink!

Szeretnénk egy kis segítséget nyújtani az adóhatóságnál és az önkormányzati hatóságnál elérhető adatok és kimutatások elérhetőségére vonatkozóan.

Sajnos az elmúlt néhány hónapban az adóhatóság elkezdte havi rendszerességgel kiküldeni az adószámla értesítőt, amely tartalmazza adónemenként az esetleges tartozásokat és/vagy túlfizetéseket. Annak ellenére, hogy feltételezhetően ez a szolgáltatás az adóhatóság részéről segítségként indult, mégis rengeteg félreértésre ad okot, mert:

  1. a kötelező előlegfizetés miatt (pl. személyi jövedelemadó/átalányadó, társasági adó, stb.) ezekben az adónemekben az értesítő túlfizetést mutat, de sokszor ez nem valós, csupán a kötelezően befizetett adóelőlegek összegét mutatja, amihez bevallás majd csak az adott év zárását követően fog kapcsolódni (következő év május 20-31. között, vállalkozási formától függően), így ezen határidőig túlfizetésként is fogjuk látni, aminek csak akkor örüljünk meg, ha többet mutat, mint a kötelezően fizetendő előlegeink összege 😊,
  2. a túlfizetések feltüntetésének másik oka az szokott lenni, hogy sajnos az adóhatóság gyakran a havi határidőket megelőző nappal/napokkal küldi ki ezeket az értesítőket, nem várja meg, hogy a beadott bevallások határideje leteljen, így a korábban befizetett összegek (amelyekről korábban értesítőt küldünk Önöknek és a határidőt megelőzően utalták el) szintén túlfizetést mutatnak, mivel a benyújtott bevallásokban szereplő kötelezettségek csak a határidő napján kerülnek fel a folyószámlára (az érthetőség kedvéért: az elmúlt hónapban többeknek a július 19-én érvényes egyenleg-értesítőket küldte ki az adóhatóság, holott július 22-én volt pl. az áfa, a turizmusfejlesztési hozzájárulás, stb bevallási határideje… bár mi már a határidő előtt benyújtottuk a bevallást, annak a feltüntetése csak a határidő napján történik meg, így aki korábban befizette már az adót, ezt az összeget túlfizetésnek látta, de nem volt valós, azaz nem volt az összegnek meg a bevallás-párja és fordítva (amennyiben az adóhatóság kivárná a nagyobb határidőket és ezt követően küldené ki a tájékoztatást, sokkal kevesebb problémát okozna a segítségnyújtásnak nevezett szolgáltatásával),
  3. tartozásként egyrészt a ténylegesen ki nem fizetett összegeket látjuk, illetve
  4. tartozásként időnként olyan összegek is feltüntetésre szoktak kerülni, amelyeket már befizettünk, de még a pénzügyi rendezés nem került feldolgozása az adóhatóságnál és így azt tartozásként mutatja ki a rendszer (aznap, vagy egy-két napon belül ez az állapot rendeződni szokott, a feldolgozás gyorsaságától függően).

 

Sajnos elég sok nehézséget okoz ez az új szolgáltatás – az ügyfeleknek sokszor vagy ijedelmet (a nem valós tartozásoknál) vagy nem megalapozott örömöt (a nem valós túlfizetéseknél).

Tekintettel arra, hogy azoknál az ügyfeleknél, akik magánszemélyként tevékenykednek, nem kötelességünk ellenőrizni a folyószámlát, mivel abban az esetben, ha az általunk kiküldött utalási tájékoztatóban szereplő összeg kerül utalásra (akár az önkormányzat felé, akár a NAV felé), és nyilvánvalóan az általunk beadott bevallásban is az szerepel, az adófolyószámlának nem szabadna sem túlfizetést, sem tartozást mutatnia (természetesen a fent felsorolt esetektől eltekintve). Ennek ellenére, akinek segítségre van szüksége, természetesen – ahogy korábban is minden esetben – szívesen segítünk, de arra lehetetlenség kitérni, hogy mindenkinek, minden hónapban, folyamatosan ellenőrizzük a folyószámláját. Szóval, kérjük, hogy a mi szolgáltatásunkkal kapcsolatos adónemekre vonatkozóan mindenki annyit utaljon, amennyiről a tájékoztatást megkapja tőlünk, mi azt az összeget valljuk be, amiről a tájékoztatást küldtük és akkor nem lehet elvileg eltérés a folyószámlákon (természetesen mindenki hibázhat, amit korrigálni is lehet, de ennek a száma szerencsére mindkét fél részéről elenyésző).

Annak érdekében, hogy az ügyfeleink számára is lehetőség legyen adott esetben akár magánszemélyként, akár gazdasági társaságként is adatokhoz jutni, készítettünk két tájékoztatást, melyeket mellékelek.

Az egyik a NAV-os adatbázisok használatával kapcsolatos, a másik az Önkormányzati Hivatali Portál (OHP) használatát tartalmazza. Nyilván, rengeteg egyéb adathoz is hozzá lehet jutni ezeken a felületeken, ezért érdemes „bóklászni” a portálok egyéb részein is. A mellékletekben kifejezetten azokat az opciókat részleteztük, amelyek a tevékenység folytán feltétlenül szükségesek lehetnek Önök számára.

 

MEGOSZTÁS

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Nyomtatás

Cikk szerzője:

Kis-Vén Valéria
közgazdász, okl.adószakértő, könyvelő